Prekomerna uporaba pametnega telefona – se znamo “odklopiti”?

V Sloveniji je leta 2017 pametni telefon uporabljalo 73% ljudi, starih med 16 in 74 let. Dnevno naj bi na pametnih telefonih v povprečju preživeli več kot 4 ure (če želite izmeriti svoj čas uporabe, obstajajo aplikacije, ki to merijo). Kaj pa počnemo na njih? Praktično vse. Poleg klicanja, pošiljanja in prejemanja SMS sporočil, pametni telefon najpogosteje uporabljamo za fotografiranje, kot uro, kot budilko, kot koledar, za brskanje po internetu itd.

Pametni telefoni so nam življenje v marsikaterem pogledu olajšali. Vendar pa se pojavijo težave, ko opazimo negativne posledice prekomerne uporabe. Med delom lahko nenehno piskanje, brnenje, vibriranje precej zmoti našo pozornost. Kaj lahko storimo? Telefon na delovnem mestu (kadar ne pričakujemo res nujnega klica) utišamo, izklopimo vibriranje in ga obrnemo tako, da ne vidimo zaslona. Lahko ga pospravimo v kakšen predal.

Ena izmed negativnih posledic je lahko tudi moteno spanje. Študije kažejo, da ima 8 od 10 milenijcev med spanjem ob sebi neutišan pametni telefon. Pri uporabi pametnih naprav pred spanjem, je precej problematična modra svetloba. Ta prekine tvorbo pomembnega hormona melanina, ki usklajuje biološko uro. Tudi različna obvestila hitro zmotijo spanec, kar v naslednjem dnevu vpliva na naše počutje.

Prav tako na naše počutje močno vplivajo naši medosebni odnosi. Ljudje smo bitja, ki potrebujemo družbo, prijatelje, pogovor itd. Kadar smo z nekom v neposredni interakciji, je pomembno, da takrat ne uporabljamo telefona. Več študij je potrdilo, da ljudje mnogo manj uživamo in manj cenimo čas druženja, kadar so naši prijatelji “na telefonih”. Teh stvari se je potrebno zavedati tudi na delovnem mestu. Pomembno je, da sogovorcu zares posvetimo čas in pozornost.

Pametni telefoni so nam med drugim omogočili 24-urno dosegljivost. S tem se je pojavil občutek stalne dosegljivosti ter t.i. strah, da bomo nekaj zamudili, če le to ne bomo. To je lahko eden izmed razlogov nenehnega preverjanja socialnih omrežij, elektronske pošte ter različnih drugih obvestil, kar lahko povzroča stres. Zato je na delovnem mestu zelo pomembno, da imajo zaposleni po delovnem času možnost »odklopitve« – torej, da jim ni potrebno nenehno pregledovati elektronske pošte, biti zmeraj dosegljivi na telefonu itd.

Kaj lahko storimo?

Za začetek lahko izklopimo obvestila iz socialnih omrežij. Prav tako lahko telefon za nekaj časa pospravimo v predal ter se zares lotimo stvari, ki jih želimo ali moramo opraviti. Naloge bomo tako verjetno hitreje in bolj kakovostno opravili. Kupimo si budilko ter telefon (prenosne računalnike, tablice ipd.) ugasnimo vsaj eno uro pred spanjem. Poskušajmo se s prijatelji dogovarjati za kavo oz. srečanja v živo.

In še meni osebno najljubši ukrep. V svoje življenje lahko poskusimo vnesti »dan brez tehnologije« ali pa »dan nedosegljivosti«. Na koledarju si vnaprej označimo dan, ki bo namenjen »odklopitvi«, ter poskrbimo, da si takrat ne rezerviramo nobenih zadev, ki bi zahtevale uporabo pametnih naprav. Ta dan ni potrebno nameniti počitku, saj bosta verjetno takrat kreativnost in produktivnost na višku. Kar je potrebno izkoristiti.

 

Viri:

Statistični urad RS

Hbr