Naše NOVICE

Nasveti

Aktualni dogodki, odprti seminarji, novice, objave in še in še... 

 
 
 

Uravnavanje perfekcionizma - predlogi za posameznike in organizacije

Uravnavanje perfekcionizma - predlogi za posameznike in organizacije

25.04.2024

Kako perfekcionizem ogroža osebno zadovoljstvo in srečo?

Čeprav perfekcionizem pogosto zaznavamo v pozitivni luči, lahko predstavlja resnično breme, ki omejuje življenje in povzroča nepotrebno trpljenje. Popolnost je nedosegljiva in seganje po njej lahko vodi v negativne posledice za zdravje in kakovost življenja. Težnja po popolnosti lahko vodi v izogibanje izzivom, zaradi strahu pred morebitnim neuspehom. Zaradi strahu pred napakami, perfekcionisti tudi težko generirajo nove ideje in sprejmejo tvegane priložnosti. Posledično se perfekcionizem pogosto povezuje z bolj rigidnim mišljenjem in pomanjkanjem ustvarjalnosti, kar lahko negativno vpliva na poklicno uspešnost. Hrepenenje po nedosegljivi popolnosti je povezano tudi s prekomernim delom in povzroči visoko stopnjo stresa in tesnobe. V skrajnih primerih lahko vodi tudi v depresijo, psihosomatska obolenja, izgorelost ali globoke občutke nizke samozavesti in neustreznosti.

Zakaj je perfekcionizem problematičen za organizacijo?

Perfekcionizem lahko predstavlja resen izziv za organizacijo iz več razlogov. Prvič, lahko vodi k stagnaciji in oviram pri inovacijah, saj perfekcionisti nenehno iščejo popolne rešitve, kar upočasni proces odločanja in izvedbe. Drugič, lahko vodi v slabo delovno klimo in nezadovoljstvo zaposlenih, saj visoki standardi postavljajo nepraktične zahteve in otežujejo ekipno sodelovanje. Tudi produktivnost lahko trpi, saj perfekcionisti porabijo preveč časa za popravljanje in preverjanje dela, kar lahko vodi v zamude in izgubo učinkovitosti. V okviru vodstvene vloge lahko perfekcionistična nagnjenja vodijo v mikro-upravljanje in nezmožnost delegiranja nalog, kar lahko zavira učinkovitost in produktivnost organizacije.

Kako lahko posameznik uravnava perfekcionizem?

Perfekcionizem ne izgine čez noč. Potrebna sta čas in napor, da se ga naučimo obvladovati. Sledijo štiri nasveti, ki vam lahko pomagajo opustiti perfekcionistična vedenja in postaviti bolj realna pričakovanja.

Priznajte si stroške perfekcionizma

Pogosto si težko priznamo negativne posledice perfekcionizma, saj menimo, da nam omogoča uspešnost pri delu. Prepoznavanje stroškov perfekcionizma na številnih področjih (družina, poklic, stres), vodi v spoznanje, da nadvladajo pozitiven doprinos. Zgolj, ko prepoznamo negativen vpliv perfekcionizma, lahko pridobimo motivacijo, da se z njim spopademo.
Ocenite ustreznost lastnih pričakovanj
Vzemi si nekaj časa, da iskreno oceniš smiselnost lastnih pričakovanj. Ljudje delamo napake, kar je nujno za učenje in napredek, zato zahtevanje popolnosti ni realno pričakovanje. Pomisli, kako lahko oblikuješ bolj realna pričakovanja, ki jih boš lažje dosegel. Doseganje pričakovanj ti bo pomagalo pri oblikovanju samozavesti in zaupanja vase. Zapomni si, da perfekcionizem ostaja živ, ko lastno vrednost iščemo v odobravanju drugih ljudi. Ko posameznik razvije brezpogojen občutek lastne vrednosti, perfekcionizem izgubi funkcijo obrambnega mehanizma in izzveni.

Spopadite se s perfekcionističnimi prepričanji

Prepričanja oblikujejo naše doživljanje sveta, zato je pomembno, da identificirate tista, ki vas ovirajo. Sledite lahko naslednjim korakom:

• Naredite seznam perfekcionističnih prepričanj (npr. "Če naloge ne naredim popolno, me bodo sodelavci kritizirali", "Če pred začetkom izvajanja naloge ne naredim popolnega načrta, ne bom znal narediti naloge"). Ko prepoznamo katera prepričanja nas ovirajo, jih lahko odpravimo.
• Testirajte smiselnost teh prepričanj. Izvedete lahko več manjših eksperimentov (npr. Ko oblikujete načrt izvajanja naloge, si lahko zastavite časovno omejitev, po kateri boste začeli z izvajanjem naloge).
• Ob koncu tedna poglejte kakšen je bil rezultat vašega eksperimenta, kako je vplival na vaše delo in počutje, ter razmislite kakšna nova in bolj adaptivna prepričanja lahko na podlagi eksperimenta pridobite (npr. "Če naredim napako, me bodo sodelavci še vedno spoštovali").
Eksperimenti bodo na začetku v vas vzbujali tesnobo, vendar bodo z vsakim dnem postali lažji. Pomembno je, da spreminjate eno prepričanje naenkrat, da lahko jasno vidite učinke posameznih prepričanj.
Pridobite odpornost na napake
Perfekcionisti se aktivno izogibajo delanju napak oz. situacijam, v katerih niso prepričani v svojo suverenost. V resnici so napake nujne za učenje in napredek. Zato je pomembno, da prepoznate kje napake niso usodne. To lahko naredite, tako da:
• Razmislite v katerih nalogah posledice napak niso prevelike in jih je kasneje moč popraviti. Pri tem si zapomnite, da večina napak nima velikih posledic oz. je naš strah pogosto nesorazmerno visok.
• Vključite se v aktivnosti, v katerih se ne počutite suverene. Te aktivnosti lahko obravnavate kot manjše eksperimente, preko katerih lahko izzivate svoja prepričanja, vadite opuščanje nerealnih pričakovanj in krepite svojo odpornost na napake. Ta praksa bo lahko vzbudila občutke tesnobe, vendar bo hkrati povzročila občutek osvoboditve.

Bodite sočutni do sebe

Prakticiranje sočutja s samim seboj je lahko primerna praksa za naslavljanje perfekcionizma. Perfekcionisti so pogosto svoji največji kritiki in imajo težave pri izražanju sočutja do samih sebe. Ko boste zasledili, da kritizirate sebe ali svoje delo, se ustavite in si zastavite naslednja vprašanja:

o Kaj bi rekel prijatelju v tej situaciji?
o Kaj bi prijatelj v tej situaciji rekel meni?
o Kaj potrebujem v tem trenutku, česar nimam?
o Kako izražam sočutje do drugih in kako bi lahko to sočutje izrazil tudi do sebe?

Kako lahko organizacija uravnava perfekcionizem na delovnem mestu?

Perfekcionizem se pogosto pojavi kot odziv na prekomerne zahteve in toksično kulturo na delovnem mestu. Okolja, ki od svojih zaposlenih pričakujejo popolnost imajo lahko na zaposlenega vrsto negativnih učinkov. Posledično je potrebno da organizacije do svojih zaposlenih vzpostavijo realna pričakovanja in jim dopustijo napake, kjer te nimajo nepovratnih posledic. Pri tem je pomembno, da osebam pomagamo pri uravnavanju in ustrezni uporabi perfekcionističnih tendenc. Sledi pet strategij, preko katerih lahko organizacije uravnavajo perfekcionizem na delovnem mestu:

Postavite jih v vloge, v katerih njihove prednosti pridejo do izraza

Perfekcionisti so zavzeti, natančni in organizirani. Te lastnosti so pozitivne v številnih kontekstih, predvsem če se jih oseba nauči uravnavati. Poleg tega lahko v določenih pogojih pozitivno vplivajo tudi na skupino, saj lahko zvišajo standarde delovanja. Zato je priporočljivo, da perfekcionisti opravljajo naloge, kjer se lahko uporabijo svoje prednost. Naslednja vprašanja vam lahko pomagajo prepoznati, če je delovno mesto primerno za perfekcionista:
• Ali zahteva hitro sprejemanje odločitev in ukrepanje?
• Ali zahteva eksperimentiranje in prilagajanje na nove situacije?
• Ali vključuje veliko dvoumnosti in spontanosti?
• Ali zahteva sodelovanje s številnimi drugimi osebami?

Če na ta vprašanja odgovorite z "da", potem delovno mesto ni primerno za perfekcionista. Potrebno je najti pozicijo, ki zahteva manj spontanosti in več natančnosti.

Opredelite jasne kriterije delovnega procesa in uspeha

Perfekcionisti težko odmislijo delo, ko organizacija nima jasnih kriterijev, ki bi jim to zapovedali. Posledično jim je potrebno podati jasne meje vezane na delovni proces (npr. Kosilo se ne sme jesti v pisarni. V Soboto in Nedeljo pošiljanje e-mailov ni dovoljeno.).
Perfekcionistom lahko pomagate tudi pri zastavljanju realnih pričakovanj, tako da jasno definirate kriterije uspeha pri nalogah in projektih. Tako jim lahko preprečite zastavljanje nedosegljivih standardov uspeha.
Zagotovite psihološko varnost
Ustvarite kulturo, ki ne kaznuje napak, temveč jih obravnava kot nujne za napredek organizacije. S tem je povezana tudi reakcija organizacije ob neuspehu. Pomembno je, da organizacija neuspeh obravnava proaktivno in ga spremeni v priložnost za učenje.

Naučite jih delegiranja nalog

Perfekcionisti pogosto težko delegirajo naloge, saj menijo, da drugi dela ne bodo opravili v skladu z njihovimi standardi. Posledično, lahko prevzamejo preveliko nalog, kar vodi v neučinkovito delo ekipe. Pomembno je, da jih naučite prepoznati katere naloge ne zahtevajo popolnosti in so lahko prepuščene sodelavcem. Hkrati lahko skupaj z njimi identificirate tudi sodelavce, katerim bi bili pripravljeni zaupati tudi bolj delikatne naloge. Ko bodo videli, da je lahko projekt uspešen tudi, če določene naloge opravijo drugi, bodo v prihodnosti bolj verjetno zaupali sodelavcem.

Naučite jih sprejemanja in podajanja povratne informacije

Pomagajte jim pri sprejemanju konstruktivne kritike preko uporabe podpornega tona. Bodite pozorni, da jim podate tako negativno kot tudi pozitivno povratno informacijo, saj je odobravanje okolice zanje zelo pomembno. Perfekcionisti zaradi svojih visokih standardov pogosto težko pohvalijo svoje sodelavce, zato poskrbite, da izrecno izpostavite pomembnost pozitivne povratne informacije.
S temi ukrepi lahko naslovite negativne vplive perfekcionizma in učinkovito izkoristite pozitivne lastnosti perfekcionistov.

 
 
 
STRINJAM SE

Spletna stran uporablja piškotke za boljše delovanje

Z brskanjem po naši spletni strani se strinjate, da lahko uporabljamo piškotke, ki so namenjeni vaši boljši uporabniški izkušnji na naši spletni strani. Za lastne potrebe analitike uporabljamo Google Analytics, ki v ta namen namesti piškotke (izbriši GA piškotke). Več o piškotkih.